Snacka om sparande
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

NEWA- New Wave B

2 posters

Gå ner

NEWA- New Wave B  Empty NEWA- New Wave B

Inlägg av Sussie fre aug 07, 2020 11:32 pm

Får vi diskutera säljande oxå ☺?

Jag sålde New wave i veckan. Det känns som om "lyxprodukter" -aktier kommer gå sämre nu när det verkar bli global depp.

Sussie

Antal inlägg : 1
Registreringsdatum : 20-08-07

Till överst på sidan Gå ner

NEWA- New Wave B  Empty Sv: NEWA- New Wave B

Inlägg av Chrisse mån aug 17, 2020 10:04 pm

Hej Sussie!

Absolut får man diskutera sälj också!

New Wave har tre olika grenar i sin uppsättning, Företag | Sport & Fritid | Heminredning där Företag står för ca 50% av omsättningen , Sport & Fritid 40% och Heminredning 10%.

I första kvartalet blev det mer eller mindre tvärstopp för många företag, New Wave skriver i delårsrapporten att dom märket av det som störst i mars månad. Sen efter det får man möjligen anta att det inte sätt så mycket bättre ut även i april och maj.

Vad som skulle kunna gynna New Wave är deras Sport & Fritid samt Heminredning.
Ser man till mönstret som blev nu i sommar att alla stannade hemma och letade sig ut till skogen och vandringslederna samt hur mycket fokus det blev på träning ute istället för inne på gymmen.

Samma mönster vad gäller hemmet, att fler stannar hemma och bygger om. Köper nya möbler, möblerar om för att göra hemmen mer trivsamma. Då man planerar att spendera mer tid hemma, eller att man som många har börjat med, att jobba hemma. Och där med vill få en annan miljö hemma eller i det rummet man jobbar i.

Rapport nu den 20/8, så ska bli intressant att få läsa vad deras syn är just nu på marknaden, och hur dom har klarat av att minska kostnaderna. I senaste kvartalsrapporten hade de lyckas minska kostnaderna med ca 8%.

Tror inte på någon jätte rörelse på kursen vid rapport släppet, men kan tänka mig att rapporten inte är så illa som man befarar.


Chrisse

Antal inlägg : 4
Registreringsdatum : 20-08-01

Till överst på sidan Gå ner

NEWA- New Wave B  Empty Sv: NEWA- New Wave B

Inlägg av Chrisse tor aug 20, 2020 8:50 pm


Klistrar in sammanställningen från rapporten.

Tycker rapporten är bra med tanke på omständigheterna.
Q2 var inte så långt ifrån förra årets, viss ned gång vilket är förståeligt.
Även spännande att se tillväxt i kategorin övriga länder, även om dom möjligen inte är så stor del av omsättningen.


NEW WAVE GROUP AB

PERIODEN 1 APRIL – 30 JUNI 2020

• Nettoomsättningen uppgick till 1 314,5 MSEK, vilket var 22 % (22 % i lokala valutor) lägre än föregående år (1689,0 MSEK).

• Rörelseresultat uppgick till 110,1 (119,6) MSEK.

• Periodens resultat uppgick till 72,9 (83,7) MSEK.

• Resultat per aktie uppgick till 1,11 (1,28) SEK.

• Kassaflöde från löpande verksamheten uppgick till 251,4 (9,0) MSEK.

PERIODEN 1 JANUARI – 30 JUNI 2020

• Nettoomsättningen uppgick till 2 755,4 MSEK, vilket var 14 % (15 % i lokala valutor) lägre än föregående år (3193,9 MSEK).

• Rörelseresultat uppgick till 86,0 (165,6) MSEK.

• Periodens resultat uppgick till 35,9 (109,7) MSEK.

• Resultat per aktie uppgick till 0,57 (1,68) SEK.

• Kassaflöde från löpande verksamheten uppgick till 366,0 (-56,1) MSEK.

• Soliditeten uppgick till 47,9 (44,7) %.

• Nettoskuldsättningsgrad uppgick till 69,9 (79,2) %.

VD HAR ORDET

APRIL-JUNI

Andra kvartalet blev betydligt bättre än vad jag befarade. Några länder återhämtade sig snabbare än vad vi trodde, tradingverksamheten gjorde ett mycket bra resultat och visade god tillväxt.

I kvartalet minskade försäljningen med 22 % i lokala valutor. Det såg väldigt olika ut i olika länder och bolag. Absolut värst drabbat var våra amerikanska bolag med en nedgång på 62 % och där var flera av våra bolag nedstängda långt in i maj. Även Sverige, Övriga Norden och Centraleuropa tappade nettoomsättning på mellan 29-43%. Sydeuropa och Övriga länder växte med 77 % respektive 19 %. Sydeuropas och Övriga länders tillväxt drogs främst upp av tradingordrar.

Rörelseresultatet blev 110,1 MSEK mot föregående års 119,6 MSEK vilket jag under rådande omständigheter är nöjd med och stolt över. Under perioden mottogs 44,1 MSEK i statligt stöd fördelat på ett flertal länder pga COVID-19. Vi lyckades själva bromsa kostnaderna kraftigt och minskade externa kostnader med 142,5 MSEK och personalkostnaderna med 81,4 MSEK. Detta tillsammans med ett lägre försäljningstapp än vi trott gav faktiskt till och med en ökad rörelsemarginal.

JANUARI-JUNI

För första halvåret minskade nettoomsättningen med 14 % till 2 755,4 MSEK. Bilden över regionernas utveckling är ungefär som för andra kvartalet. Den största nedgången var USA med 36 %. Man skall här komma ihåg att flera av våra lager i USA var stängda under relativt lång tid.

Jag är efter omständigheterna nöjd med ett rörelseresultat på 86,0 MSEK. Under ganska lång tid var jag orolig för ett betydligt sämre resultat än så.

KASSAFLÖDE OCH BALANSRÄKNING

Förutom att sänka kostnader är jag väldigt nöjd med det arbete som gjorts för att stärka kassaflödet. Första halvåret förbättrades med 422,1 MSEK jämfört med samma period förra året och uppgick till 366,0 MSEK. Total kreditram uppgår till 3 165 MSEK. Nettoskulden till kreditinstitut uppgick till 1 898,8 (2 168,6) MSEK, vilket ger ett kreditutrymme på 1 266 MSEK. Vi har under perioden stärkt balansräkningen ytterligare och ökat soliditeten med 3,2 procentenheter till 47,9 %.

FRAMTIDEN

Det är oerhört svårt att bedöma de närmaste kvartalen, men jag är helt övertygad om att vi kommer att gå ur krisen starkare än någonsin inom våra områden. Men kortsiktigt kan det säkert fortsätta att gå upp och ner beroende på hur COVID-19 utvecklas.

Torsten Jansson, VD och koncernchef

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION KONTAKTA:

VD och koncernchef

Torsten Jansson

Chrisse

Antal inlägg : 4
Registreringsdatum : 20-08-01

Sussie likes this post

Till överst på sidan Gå ner

NEWA- New Wave B  Empty Sv: NEWA- New Wave B

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet